Federer op de Australian Open 2012

Geplaatst: 26 januari 2012 in Over wedstrijden
Tags:, , ,

Vandaag was natuurlijk Federer – Nadal, en daar ga ik zo over schrijven, maar ik wil eerst iets schrijven over z’n voorgaande wedstrijden om je een indruk te geven van de vorm van Federer voorafgaand aan de wedstrijd tegen Nadal.

Zondag zag ik Federer gehakt maken van Tomic. Tomic had tot die wedstrijd een heel goed toernooi gespeeld, en er werd verwacht dat hij wel wat tegenstand zou bieden. Tomic is een inventieve speler die het moet hebben van variatie. Dat is leuk voor de toeschouwers, maar niet iets waar Federer bang van wordt. Er zaten, zoals verwacht, hele leuke rallies in de partij, maar Federer speelde duidelijk op een ander niveau dan Tomic. Het was voor Federer een mooie gelegenheid om alle mooie kanten van zijn spel te laten zien. Jon Wertheim twitterde dat het wel een exhibitie partij leek.

Dinsdag wachtte Federer een tegenstander die hem minder ligt: Juan Martin Del Potro. Ik had er van tevoren een hard hoofd in. Del Potro leek tijdens het toernooi steeds beter in vorm te komen, en Federer heeft het vaak moeilijk tegen hardhitters. Mijn bezorgdheid was echter al snel verdwenen. Federer begon de wedstrijd verschrikkelijk scherp, en gaf Del Potro geen schijn van kans. Door heel dicht tegen de baseline aan te spelen, en de bal dus snel te nemen, ontnam hij Del Potro de kans om vol uit te halen met z’n forehand. Ook bij de returns stond Federer altijd bijna met z’n tenen op de baseline, waardoor Del Potro constant tijd te kort kwam om de punten te kunnen domineren. Na het verlies van de 2e set was het verzet bij Del Potro definitief gebroken, en gaf Federer weer een demonstratie van hoe mooi tennis gespeeld kan worden.

De wedstrijd tegen Del Potro stemde me heel positief over de vorm van Federer. Zijn returns waren opvallend solide en scherp. Zijn backhand was opvallend solide en scherp, en aan zijn forehand kant had hij totaal geen moeite met de snelheid van de ballen van Del Potro. Ik zag nog wel een paar minpuntjes. Een aantal keer in de wedstrijd verslapte Federer, waardoor het momentum naar Del Potro ging. Als Federer verslapt tegen een goede tegenstander verliest hij vaak in korte tijd veel punten. Tegen Del Potro hield hij het verlies gelukkig beperkt op die momenten, zodat het hem geen set kostte. Al scheelde het niet veel. Bovendien viel me op dat zijn service niet zo scherp was. Hij had geen service in huis waarmee hij op moeilijke momenten in een game even snel een punt kon binnenhalen. Dat was me het hele toernooi al opgevallen. En ik was bang dat dat hem nog wel eens op kon gaan breken.

Geef een reactie

