Federer in het echt!

Geplaatst: 18 februari 2012 in Over spelers
Tags:,

Even een waarschuwing vooraf. Ik ben echt een hele grote fan van Federer, en als je Federer niet zo geweldig vindt of een beetje een zwakke maag hebt kan dit stuk braakneigingen veroorzaken. Verder lezen op eigen risico dus.

Na ontelbare uren naar Roger Federer op televisie te hebben gekeken, was het gisteravond dan eindelijk zo ver: ik ging Federer in het echt zien.

Wat valt je dan allemaal op als je je grote idool voor het eerst in het echt ziet. Ten eerste, dat hij de bal eigenlijk heel zacht lijkt te raken. Je leest heel vaak over de souplesse en de fluwelen techniek, en dat zie je op TV ook wel, maar in het echt valt het nog veel meer op. Hij lijkt de bal zelfs zo zacht te raken dat ik me af en toe afvroeg waarom hij niet wat harder slaat. Maar aan de andere kant, snap ik nu wel heel goed waarom Federer zelden moe lijkt te worden tijdens de wedstrijd en nooit een serieuze blessure heeft.

Ten tweede, op TV heb ik bij redelijk veel ballen van Federer het idee dat hij hem niet helemaal lekker raakt. Gisteravond zag ik dat dat alleen maar zo lijkt. Op TV lijkt het vaak zo door het geluid en doordat de bal wat minder snel gaat dan je verwacht. Nu had ik voor het eerst door dat hij hem helemaal niet verkeerd raakt, maar bewust wat meer spin aan de bal geeft. Gisteravond was dit nog niet volledig tot me doorgedrongen, maar toen ik de wedstrijd vanochtend in de herhaling op TV zag herkende ik meteen een paar ballen die er op TV voor mij uitzagen als mishits, maar waarvan ik me van de avond ervoor herinnerde dat hij ze gewoon goed raakte. Ik denk dat vooral het geluid op TV een vertekend beeld geeft door de richtmicrofoons die ze gebruiken.

Ten derde, het spel met de ballenjongens. Dat gaat op TV vaak verloren achter de herhalingen, maar in het echt valt het pas echt op. Zo’n beetje elke bal die Federer voor z’n voeten krijgt nadat het punt is afgelopen probeert hij zo goed mogelijk naar een ballenjongen of -meisje te slaan. En ze hoeven er meestal niet eens voor van hun plek te komen. Het zijn van die kleine dingetjes, maar ik vind het erg leuk om te zien. Hier en hier een paar voorbeeldjes van wat ik bedoel.

Tenslotte, een belangrijk verschil tussen tennis in het echt kijken en tennis op TV kijken is dat je in het echt meestal vanuit een andere hoek naar de baan kijkt dan de standaard TV-hoek waarbij de camera altijd aan een korte zijde van de baan staat. Op TV zie je daardoor altijd waar beide spelers lopen. Als je in het echt aan een lange zijde zit, zie je eigenlijk altijd maar één speler tegelijkertijd. En wat dan heel goed opvalt is hoe geniepig Federer vaak aanvalt. Het ene moment zit je naar een gelijkopgaande rally te kijken, en dan heeft Federer zich ineens in een positie gemanoeuvreerd waarin hij het punt kan afmaken. Ik denk dat als je tegen Federer op de baan staat dat je hetzelfde gevoel hebt. Als de bal op je af komt ben je namelijk vooral geconcentreerd op de bal, en heb je minder oog voor je tegenstander. En dan krijg je ineens een winner om je oren waar je totaal geen rekening mee had gehouden. Dat verrassingseffect is wat ik het mooiste vind aan het spel van Federer.

Nadal en Djokovic zijn op dit moment misschien beter dan Federer, maar ze spelen eigenlijk altijd heel voorspelbare rallies. Ze slaan ook wel eens een verrassende en mooie winner, maar dat is dan meestal op kracht of uit nood of met de ogen dicht en een dosis geluk, zoals de beroemde return van Djokovic in de halve finale van de U.S. Open van vorig jaar. En ik kan dit niet anders dan met een cliché omschrijven, maar bij Federer lijkt het meer een soort van magie.

Geef een reactie

