Wat moeten we aan met Robin Haase

Geplaatst: 21 februari 2012 in Over spelers
Tags:

Robin Haase is de beste tennisser van Nederland, maar hij wekt nogal gemengde reacties op bij veel tennisvolgers. Vooral op tennisactueel.nl wordt hij regelmatig met de grond gelijk gemaakt.

Ik heb heel veel respect voor Robin Haase. Hij is na een zware knieblessure in betrekkelijk korte tijd weer teruggekomen in de top 50. Dat is natuurlijk niet niks. Aan de andere kant zit er vaak wel een kern van waarheid in de kritieken. Hij bagatelliseert namelijk altijd zijn nederlagen, maar heeft wel hele ambitieuze doelstellingen (2e week halen op een Grand Slam, top 30). Daardoor komt hij nogal arrogant over. Het zou hem sieren als hij na een nederlaag ook eens toe zou geven dat hij dingen niet goed deed, of op bepaalde punten gewoon te kort kwam.

De aanleiding om dit stukje te schrijven was een aantal quotes uit een interview met Haase dat in de laatste editie van Men’s Health stond:

“Voor het geld hoef ik het niet te doen want als je in de top 50 staat is het bepaald geen vetpot”

In 2011 verdiende Haase 590.000$ aan prijzengeld. Dat zou ik best een vetpot willen noemen.

“Ik ben niet vaak nerveus op de baan, sterker nog als het om een spannend punt gaat, speel ik vaak alleen maar beter”

Ik heb hem vorig jaar een halve finale van Benneteau zien verliezen. Daar was hij zo ongelooflijk aan het choken, dat was vergelijkbaar met het verlies van Jana Novotna in de finale van Wimbledon.

“Ik geloof wel dat ik ooit de top 10 kan halen. Ik heb al eerder van dat soort jongens gewonnen”

Volgens mij heeft hij nog nooit van een top 10-speler gewonnen. Hij heeft wel in 2008 een keer van Andy Murray gewonnen, maar die stond op dat moment niet in de top 10.

Wat zijn je zwakke punten? “Ik heb fysiek wat pech gehad”.

Ik weet niet of Robin Haase nou echt arrogant is, maar dat is in ieder geval wel een antwoord dat een arrogant persoon zou geven op die vraag.

Wat uit dit interview, en ook uit andere interviews blijkt, is dat Robin Haase best eens met een meer kritische en realistische blik naar zichzelf mag kijken. Een beetje arrogantie is niet slecht voor een topsporter, en misschien zelfs wel nodig, maar zelfkennis is nog een stuk belangrijker.

Geef een reactie

