Kiki Bertens wint toernooi van Fes

Geplaatst: 30 april 2012 in Over wedstrijden
Tags:,

Zaterdagmiddag heeft Kiki Bertens het WTA toernooi van Fes op haar naam geschreven door in de finale Laura Pous-Tio te verslaan met 7-5 6-0. Het was pas de 2e keer in haar carrière dat Bertens in het hoofdschema van een WTA-toernooi stond.

Bertens won eerst drie kwalificatiewedstrijden en daarna nog eens zes wedstrijden in het hoofdtoernooi. Al met al won ze negen enkelwedstrijden in negen dagen tijd! Het toernooi van Fes was niet heel sterk bezet, want alle toppers speelden in Stuttgart voor een Porsche Carrera S cabrio en een cheque van 115.000 dollar. Maar Bertens moest toch vier top-100 speelsters verslaan op weg naar de eindzege: Urszula Radwanska (no. 96), Chanelle Scheepers (no. 42), Simona Halep (no. 47) en Pous-Tio (no. 100). Bertens stijgt nu van plaats 136 naar plaats 92 op de wereldranglijst. Volgens mij komt die stijging te laat voor directe toegang tot het hoofdschema van Roland Garros (ik geloof dat ze zes weken voor de start van het toernooi naar de ranglijst kijken), maar waarschijnlijk zal ze wel direct toegelaten worden tot het hoofdschema van Wimbledon.

De eerste keer dat ik Bertens zag spelen was op het grastoernooi van ’s Hertogenbosch. Daar had ze een wild-card voor gekregen en speelde ze tegen Sara Errani. Ze kon toen het tempo van Errani goed bijbenen. Zeker in de eerste set, die ze pas in de tie-break verloor. In de tweede set raakte Bertens de draad een beetje kwijt en verloor ze met 6-1. Het viel me toen op dat ze het voor een debutante op gras helemaal niet slecht deed tegen een ervaren speelster als Sara Errani. Het voetenwerk zag er goed uit en ze werd zeker niet overklast door Errani. Het belangrijkste verschil was dat Errani wat slimmer speelde.

Zaterdag zag ik haar voor de tweede keer, via een slechte livestream. Het viel me op dat ze wat was afgevallen ten opzichte van vorig jaar, en dat kon ook geen kwaad. Verder kon ik het spel niet zo goed beoordelen doordat ik de bal niet zo goed kon volgen vanwege de slechte beeldkwaliteit. Het was wel duidelijk dat er een stevige wind recht over de baan stond, die voor Bertens een beetje slecht uitkwam. Bij het inspelen stond ze de hele tijd aan de kant met de wind mee. Bij de eerste game, waarin Pous-Tio serveerde, stond ze ook aan die kant. Die game ging op service naar Pous-Tio, die al aan de tegenwind gewend was. Daarna moesten ze draaien, en zat Bertens twee games lang met tegenwind in de verdrukking, en werd het 3-0 voor Pous-Tio. Maar na de eerste 3 games won Pous-Tio er nog maar 2, en won Bertens er 13.

Ik heb nog niet zo heel veel gezien van Bertens, maar wat ik heb gezien ziet er niet slecht uit. Ze kan heel solide spelen, heeft genoeg power en beweegt zich goed. Ik vond alleen de service er nog wat matig uit zien. Het was meer een kwestie van de bal in het spel brengen dan het punt starten met een voorsprong. Ik denk dat we hier wel weer een top-50 speelster hebben.

Geef een reactie

