Robin Haase schrijft over dopingcontroles

Geplaatst: 5 juli 2012 in Doping
Tags:, ,

Voor het eerste nummer van het nieuwe digitale tennis magazine Forty Love schreef Robin Haase een column met als onderwerp dopingcontroles. Het is een beetje een warrig verhaal, en het is me niet helemaal duidelijk welk punt hij nou wil maken, maar het is wel duidelijk dat hij niet blij is met het huidige systeem.

Er staan nogal wat opvallende uitspraken in de column. Op de meest opvallende zal ik even ingaan.

Federer won zes toernooien op rij, met uitzondering van de Australian Open en Doha, en hij vertelde me dat hij nooit is gecontroleerd.

Dat Federer in die hele periode niet één keer gecontroleerd is, is wel heel raar. Tijdens de Grand Slam toernooien wordt normaal gesproken iedereen vanaf de kwartfinales gecontroleerd. Maar misschien bedoelde Haase dat Federer tijdens de zes gewonnen toernooien (Basel, Parijs, World Tour Finals, Dubai, Rotterdam, Indian Wells) niet is gecontroleerd. Dat zou inderdaad kunnen. Bij de gewone ATP toernooien, worden spelers vooral in het begin van het toernooi gecontroleerd, en dan zijn de toppers vaak nog niet aanwezig, omdat ze de eerste ronde een bye hebben. Desalniettemin is het zeer vreemd als Federer tijdens zes gewonnen toernooien niet 1 keer gecontroleerd is.

Een totaal ander voorbeeld is dat van de wielrenner Contador, die wordt veroordeeld voor een paar picogram clenbuterol. Een arts die ik ernaar vroeg wist niet eens hoeveel dat was. Dat zijn zes nullen achter de komma en het kan in vlees zitten. Dan zeg ik dat klopt niet, die waarden moeten worden aangepast.

Het is jammer dat de afloop van de Contador-zaak zo slordig in het nieuws is gekomen. Het was namelijk niet eens zo ingewikkeld. De conclusie van het CAS was namelijk dat de theorie van Contador – met clenbuterol besmet vleesgeen plausibele verklaring was. De verklaring van de WADA werd ook niet plausibel verklaard. Volgens het CAS was de meest plausibele verklaring dat Contador met clenbuterol vervuilde voedingsupplementen had ingenomen. De gronden waarop de verklaring van de WADA door het CAS werd afgewezen waren echter niet juist, wat achteraf zelfs voor een leek te bevatten is. Het is allemaal te lezen in dit interview met dr. Michael Ashenden, de bloeddoping expert van de WADA. Conclusie: Contador was wel degelijk schuldig, en terecht veroordeeld.

Het systeem van de whereabouts is pure schending van de privacy. Ik moet precies aangeven waar ik slaap en een uur per dag op een vooraf opgegeven plaats zijn. […] Ik kan om 6 uur van mijn bed worden gelicht voor een controle.

Hier spreekt Haase zichzelf tegen. Hij zegt het misschien niet heel duidelijk, maar spelers geven zelf de tijd op waarop ze gecontroleerd kunnen worden. Als hij dus om 6 uur van zijn bed wordt gelicht, komt dat omdat hij zelf 6 uur heeft ingevuld in het whereabouts systeem. Veel spelers vullen trouwens die tijd in, juist omdat ze dan liggen te slapen, en dus precies weten waar ze zijn. Ze hoeven zich dan geen zorgen te maken dat ze niet aanwezig zijn op de opgegeven plaats en het opgegeven tijdstip. Maar het blijft raar om te klagen over de tijd die je zelf opgegeven hebt.

Bovendien worden er veel procedurefouten gemaakt

Ik ben zeer benieuwd wat Haase daar precies mee bedoelt.

Wat Haase nou precies wil zeggen is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant suggereert hij – terecht – dat de dopingcontroles niet specifiek gericht zijn op de meest verdachte spelers. En aan de andere kant heeft hij grote – maar niet allemaal terechte – bezwaren tegen het whereabouts systeem. Terwijl dat volgens mij het enige systeem is dat dopinggebruikers echt kan afschrikken (zie mijn pagina over doping). Wat mij wel duidelijk is, is dat Robin Haase niet zo best op de hoogte is van het anti-dopingprogramma van de ITF en hoe dopinggebruikers te werk gaan. Misschien moet hij zich daar toch maar eens in verdiepen nu hij verkozen is in de ATP spelersraad.

Geef een reactie

