Federer wint zijn 7e Wimbledon

Geplaatst: 10 juli 2012 in Over wedstrijden
Tags:, ,

Afgelopen zondag versloeg Roger Federer in de finale van Wimbledon Andy Murray met 4-6 7-5 6-3 6-4. Ik ga hier geen uitgebreid verslag doen van de wedstrijd – dat kun je overal lezen – ik ga alleen in korte punten wat dingen opschrijven die mij opgevallen zijn.

  • Niet alleen in de finale, maar ook al eerder in het toernooi, viel mij op dat Federer zijn forehand met meer spin sloeg dan vroeger. Het leek mij eerder dit jaar ook al op te vallen, maar nu op gras was het nog duidelijker.  Dat is toch iets wat hij van zijn rivalen heeft overgenomen. En dat vind ik heel knap. Dat een speler die jarenlang de beste van de wereld was en volgens velen de beste aller tijden, dat zo’n speler nog dingen gaat veranderen op z’n 30e.
  • Het nadeel van de extra spin was wel dat hij minder winners dan normaal sloeg met z’n forehand.
  • De afgelopen twee jaar is regelmatig gezegd en geschreven dat Federer een beetje aan het aftakelen is, en niet meer zo goed beweegt. Daar was tegen Murray  weinig van te zien. Hij was weer ouderwets aan het balletdansen.
  • Door deze overwinning is Federer weer 1e op de wereldranglijst, met een minieme voorsprong van 75 puntjes op nummer 2 Novak Djokovic. Ik had wel verwacht dat Federer nog ergens een Grand Slam toernooi zou winnen, maar dat hij weer nummer 1 van de wereld zou worden had ik echt niet meer gedacht.
  • Federer deelt nu het record van aantal weken nummer 1 met Pete Sampras (286 weken). Toen hij in 2010 zijn nummer 1 positie moest afstaan aan Nadal, kwam hij 1 weekje tekort om Sampras te evenaren. Maar omdat Djokovic deze week geen toernooi speelt, en Federer deze week niets te verdedigen heeft, zal hij volgende week het record van Sampras gaan verbreken.
  • Ik was zeer ontroerd door de tranen van Murray na afloop. Er rust altijd gigantisch veel druk op z’n schouders tijdens Wimbledon, en hij was daar voorbeeldig mee omgegaan. Hij speelde voor het eerst ook helemaal niet slecht in zijn 4e Grand Slam finale, liet zijn hoofd niet hangen, en bleef er voor vechten. Maar verloor toch. En dan wordt je gevraagd of je na een ovationeel applaus van een bomvol Centre Court iets wilt zeggen…
  • Mart Smeets kreeg vast en zeker een stijve bij de tranen van Murray.
  • De 7e Wimbledon-titel was niet alleen goed voor de bankrekening van Federer, maar ook voor die van Oxfam. De Britse tennisfan Nick Newlife sloot in 2003 de weddenschap af dat Federer voor 2019 7 keer Wimbledon zou winnen. Bij zijn overlijden liet hij die weddenschap na aan Oxfam, en dat leverde Oxfam nu 100.000 pond op. Hij heeft nog meer weddenschappen nagelaten. Als ik het me goed herinner, onder andere dat Federer voor 2019 20 Grand Slam titels wint.

Geef een reactie

